Brouwerij Cornelissen

Jan, Joseph, Jaak, Jan, Josephus. En nu Jef. Met een bierdynastie die 160 jaar en zes generaties overspant, lijkt het ons gerechtvaardigd om Brouwerij Cornelissen als een regelrecht instituut te bestempelen. De tijd werd echter rijp om hun ambacht en traditie wat kracht bij te zetten met een effectieve branding- en communicatiestrategie.

Want bij een historisch merk hoort vaak een historische merkidentiteit. Historisch als in: een legendarische status die zelfs met al het geld van de wereld niet te koop is. Maar tegelijkertijd ook: gedateerd. Onze uitdaging was om de juiste elementen uit al dat erfgoed te pikken, om die vervolgens te integreren in een eigentijdse merkbeleving.

Al koorddansend op dat evenwicht gingen we aan de slag. Het doel: met die vernieuwde branding een bloeiend exportverhaal opzetten, zodat de hele wereld kennismaakt met de uitgekiende smaken van de Brouwerij uit Opitter.

Fotografie: geschiedenis van Brouwerij Cornelissen

Logo

Evolutie in plaats van revolutie. Voor het logo van Brouwerij Cornelissen 2.0 gingen we subtiel te werk. Want het zou roekeloos zijn om die herkenbaarheid, opgebouwd door de decennia – nou ja, eeuwen – heen, zomaar weg te gooien. Zowel het woordmerk als het wapenschild kregen een grondige opfrisbeurt.

Wapenschild

Het logo bestaat uit het woordmerk en het bedrijf-wapenschild, dat af en toe als een apart merk-icoon fungeert. Dit was een onderdeel dat extra aandacht nodig had. In het oude wapen leken de initialen ‘JC’ (voor oprichter Jozef Cornelissen) op een enkele ‘H’. Het wapenschild zelf leek meer op een koeienhuid dan op een schild en leed in het algemeen aan een slappe uitstraling. We kozen ervoor om de boel op te frissen, met behulp van een strakke lock-up en voegden de hop toe voor context. Het resultaat is een sterk symbool dat een zekere intrige toevoegt aan de visuele identiteit van het merk.

Noem ons koppig. Maar we zijn nog steeds een hechte familie met sterke familiewaarden. We brouwen nog steeds zelf onze bieren. We gebruiken nog altijd de originele koperen ketels. En we kunnen onze kwaliteit voor minstens nog eens 160 jaar garanderen.

Productbranding

Cornelissen opereert binnen een genuanceerde merkarchitectuur. Waarbij het moedermerk vaak op de achtergrond staat en haar bieren – logischerwijs – zelf tot productmerken verheven worden.

De Limburgse Witte

Het bier dat talloze variaties met verschillende smaaktoevoegingen voorgaat. In het origineel kozen we dan ook voor strak en simpel. De diagonale lijn krijgt bij elke smaakvariant een treffende kleur. De leeuw met schild is dan weer een aanduiding van de plaats waar het gebrouwen wordt: Limburg, en meer bepaald: Bree.

Het Kriekenbier

Aan concurrentie geen gebrek in België – of daarbuiten. Maar met een blitse branding gaven we deze klassieker toch een voorsprong. Want zeg nu zelf: zou jij deze laten liggen in het winkelrek wanneer je op zoek bent naar een frisse, fruitige metgezel voor een zomerse barbecue?

Herkenrode

De abdij en het bier van Herkenrode kennen een roemrijke traditie die teruggaat tot 1182, en die wilden we eer aandoen. Ornamenten, blazoenen en een vergulde uitlijning op het etiket: een branding die de erfenis positief in de verf zet.

De King Mule

Tegenwoordig onmisbaar in een bierassortiment: de IPA. Die had Brouwerij Cornelissen nog niet, dus mochten wij van in het begin meedenken. Onze kans om de conceptuele krijtlijnen te trekken – naam én branding – terwijl de meesterbrouwers bij Cornelissen zich over het smaakpalet bogen. Het resultaat? De King Mule!

We ontwierpen King Mule als een ruig en stoer bier dat een plaats inneemt binnen een working-class esthetiek.